قرار مجلس القضاء الأعلى رقم (4) لسنة 2006 بلائحة التفتيش القضائي
بعد الإطّلاع على قانون السلطة القضائية رقم (1) لسنة 2002م،
وبعد موافقة مجلس القضاء الأعلى،
وطبقاً للصلاحيات المخولة للمجلس بمقتضى المادتين (41، 80) من قانون السلطة الفضائية رقم (1) لسنة 2002م،
أصدرنا ما يلي:
الفصل الأول: تعاريف
مادة (1)
يكون للكلمات والعبارات الآتية الواردة في هذه اللائحة المعاني المخصصة لها أدناه ما لم تدل القرينة على خلاف ذلك:
القانون: قانون السلطة القضائية.
اللائحة: لائحة التفتيش القضائي.
الدائرة: دائرة التفتيش القضائي.
الرئيس: رئيس مجلس القضاء الأعلى.
المجلس: مجلس القضاء الأعلى.
رئيس الدائرة: رئيس دائرة التفتيش القضائي.
تقييم الأداء: فحص أداء القاضي، وأي أعمال أخرى يضطلع بها بقصد معرفة كفاءته القضائية، والقانونية، ومقدرته في الأداء، كماً وكيفاً، وانضباطه بالسلوك، وانتظامه في العمل.
درجة الكفاءة: التقدير النهائي لكفاءة القاضي نتيجة التفتيش على أعماله وتقييم أدائه.
الفصل الثاني: تشكيل دائرة التفتيش القضائي واختصاصاتها
مادة (2)
تشكل بمقتضى أحكام القانون وهذه اللائحة دائرة للتفتيش على أعمال القضاة، تلحق بمجلس القضاء الأعلى، وتكون خاضعة لإدارته، وإشرافه.
مادة (3)
مادة (4)
يدير العمل بالدائرة رئيسها، ويتولى توزيع الأعمال بين المفتشين، وينوب عنه عند غيابه الأقدم من المفتشين.
مادة (5)
تختص دائرة التفتيش القضائي بما يلي:
مادة (6)
يتم التفتيش على الأعمال المختلفة للقضاة، وذلك على النحو التالي:
الفصل الثالث: إجراءات مباشرة التفتيش القضائي
مادة (7)
يجب إجراء التفتيش على القضاة – فيما عدا قضاة المحكمة العليا – مرة على الأقل كل سنتين، على أن يودع تقرير التفتيش لدى المجلس خلال شهر على الأكثر من تاريخ انتهائه، كما يجب أن يحاط القضاة علماً بكل ما يودع في ملفات خدمتهم من ملاحظات أو أوراق أخرى.
مادة (8)
يجري التفتيش في الدائرة، أو بالانتقال إلى مكان عمل القاضي المفتش عليه.
مادة (9)
يجب أن يكون المفتش أسبق في ترتيب الأقدمية ممن يجري التفتيش على عمله، وذلك في حالة التفتيش على أعمال قضاة محكمة الاستئناف.
مادة (10)
يحدد رئيس الدائرة مواعيد التفتيش الدوري ويبلغ بها القاضي أو المحكمة المراد التفتيش على أعمالها قبل إجراء التفتيش بمدة كافية، وللدائرة أن تقوم فضلاً عن ذلك بالتفتيش المفاجئ على المحاكم بهدف التعرف على انتظام سير العمل فيها ومدى حرصها وحرص القضاة على القيام بمهامهم، ولرئيس الدائرة أن يكلف بذلك من يرى من المفتشين على أن يقدم الأخير تقريراً عاجلاً بالنتيجة.
مادة (11)
للقاضي الخاضع للتفتيش تقديم مذكرة عن أدائه، وظروف عمله عن فترة التفتيش وأن يرسل المذكرة إلى رئيس الدائرة بواسطة رئيس المحكمة التي يعمل فيها، ويجوز لرئيس المحكمة التعليق على ما ورد في تلك المذكرة.
مادة (12)
يجوز للدائرة مراجعة ما تراه من ملفات، ويجوز لها أن تطلب أية إيضاحات من أي قاض عن أي ملف تقوم بفحصه ويتعلق به.
مادة (13)
مادة (14)
مادة (15)
للمفتش القيام بما يلي:
مادة (16)
إذا تبين للمفتش أن الشكوى قدمت بحق القاضي كيداً أو بسوء نية أحال الأوراق إلى النائب العام للملاحقة القضائية وفق الأصول.
مادة (17)
الفصل الرابع: تقييم الأداء
مادة (18)
يضع المفتش تقريراً من قسمين (النماذج 11- 17) يتضمن القسم الأول منه: الملاحظات القضائية، والإدارية التي ظهرت له نتيجة التفتيش، ويتضمن القسم الثاني: رأيه في كفاءة القاضي، ومدى عنايته بعمله. وعلى المفتش أن يضمن تقريره بياناً بما قد يصادفه من ملاحظات حول ما أداه القاضي من أعمال جديرة بالتنويه، لتكوين صورة كاملة عن كفاءته.
مادة (19)
تبين الدائرة نتائج فحصها منسوبة إلى (50) درجة في الأماكن المعدة لذلك في النماذج المرفقة بهذه اللائحة (نموذج رقم 12) موضحاً فيها ما يلي:
مادة (20)
تقوم الدائرة بتقييم الحالة الشخصية للقاضي منسوبة إلى (15 درجة) وموزعة على البيانات المطلوبة في الاستمارة المعدة لذلك (نموذج رقم 13) وهي:
المظهر العام – ثلاث درجات
مدى الالتزام بقواعد السلوك – خمس درجات
مدى العناية والالتزام بالمواعيد – خمس درجات
القدرة على الإشراف – درجتان
مادة (21)
تقوم الدائرة بتقييم نتائج الدورات التدريبية الداخلية والخارجية التي حصل عليها القاضي على استمارة خاصة بذلك. ويتم تقدير نتائج هذه الدورات منسوبة إلى 25 درجة (نموذج رقم 14) وفقاً لما يلي:
الترتيب الحاصل عليه القاضي – 15 درجة
مدى التزامه بحضور الدورات التدريبية – 5 درجات
السلوك الشخصي أثناء الدورة – 5 درجات
مادة (22)
تقوم الدائرة المخالفات الإدارية لكل قاض من واقع الملفات الرسمية، وتدون ملاحظاتها في استمارة خاصة بذلك. وتمنح الدائرة الدرجة التي يستحقها القاضي منسوبة إلى 10 درجات (نموذج رقم 15).
مادة (23)
تعرض تقارير التفتيش على لجنة فحص التقارير، والمكونة من رئيس الدائرة وأقدم اثنين من المفتشين، وعند غياب أحدهم أو قيام مانع لديه يحل محله من يقوم مقامه.
مادة (24)
تتولى اللجنة فحص تقرير التفتيش، لتقدير درجة كفاءة القضاة (نموذج رقم 16)، ولها في سبيل ذلك استيضاح ما تراه من المفتش، أو القاضي، أو إجراء ما يلزم لاستكمال عناصر التقدير أو إعادة متابعة التفتيش.
مادة (25)
يودع التقرير في الملف السري للقاضي، ويخطر بكتاب سري – خلال خمسة عشر يوماً – بصورة منه، متضمناً درجة كفايته، وله الحق في التظلم منه خلال خمسة عشر يوماً من تاريخ تبلغه الإخطار.
الفصل الخامس: التظلمات
مادة (26)
يكون التظلم بعريضة تقدم إلى رئيس الدائرة، على أن يعرض التظلم على المجلس خلال خمسة أيام من تاريخ تقديمه، يشكل المجلس لجنة من بين أعضائه برئاسة الرئيس للنظر في التظلم المذكور، ويفصل المجلس في التظلم بعد الاطلاع على الأوراق، وسماع أقوال المتظلم ويصدر قراره قبل إجراء الحركة القضائية بوقت كافٍ، ويخطر به صاحب الشأن بكتاب مسجل بعلم الوصول، ويكون ذلك القرار قابلاً للطعن أمام المرجع القضائي المختص وفق أحكام القانون.
مادة (27)
إذا انقضت مدة التظلم دون اعتراض، أو انتهى المجلس من الفصل في التظلم، يقوم رئيس الدائرة بتبليغ المجلس بمن استقر الرأي على تقدير كفايته بدرجة متوسط، أو أقل من المتوسط، لاتخاذ اللازم بشأنه.
مادة (28)
للرئيس، ورئيس الدائرة، وكذلك رؤساء المحاكم في دوائر اختصاصهم، توجيه ملاحظات إلى القضاة، سواء فيما يتعلق بتصرفاتهم الإدارية، وعنايتهم بعملهم، وسيرتهم، وسلوكهم الشخصي، على أن ترسل تلك الملاحظات إلى دائرة التفتيش، وللقاضي حق التظلم منها خلال خمسة عشر يوماً من تاريخ إخطاره بها، ويفصل فيها مجلس القضاء الأعلى، وتودع الملاحظات في الملف السري في حالة عدم التظلم، أو إقرارها مع إخطاره بذلك.
مادة (29)
يعد في الدائرة سجل سري تخصص فيه صحيفة لكل قاض، يدون فيها ملخص حالته من جميع ما حواه الملف السري.
مادة (30)
لا يجوز لغير الرئيس الاطلاع على السجل والملف السريين وعلى رئيس الدائرة أن يطلع القاضي بناء على طلبه على ما يخصه فيها.
مادة (31)
تقدر درجة كفاية القاضي منسوبة إلى مائة درجة بإحدى الدرجات التالية:
مادة (32)
يمنح من يحصل على تقدير متوسط أو أعلى العلاوة الدورية عند حلول أجلها.
مادة (33)
مع مراعاة أحكام المادة (35) من هذه اللائحة يكون القاضي أهلاً للترشيح للترقي إذا حصل على تقدير جيد فأعلى، ما لم يسبق إدانته أمام مجلس التأديب خلال السنتين الأخيرتين، ومع مراعاة ذلك يجوز ترقية القاضي الحاصل على تقدير متوسط إذا وجدت وظائف شاغرة.
مادة (34)
مادة (35)
لا يتم تثبيت القضاة المشمولين بأحكام هذه اللائحة أو ترفيعهم ما لم يرد بحقهم تقديراً سنوياً عن آخر سنتين بدرجة (جيد) فما فوق.
الفصل السادس: أحكام ختامية
مادة (36)
على موظفي المحاكم كافة، تقديم التسهيلات اللازمة للمفتشين للقيام بأعمالهم وذلك تحت طائلة المسؤولية التأديبية.
مادة (37)
يُعمل بهذه اللائحة من تاريخ: 2006/05/10، وتنشر في الجريدة الرسمية.
صدرت في رام الله بتاريخ: 2006/05/10 ميلادية. الموافق: 12/ ربيع الآخر/ 1427 هجرية.
القاضي عيسى أبو شرار
رئيس المحكمة العليا
رئيس مجلس القضاء الأعلى
Decision of the High Judicial Council No. 4 of 2006 Concerning the Bylaw of the Judicial Inspection
Having reviewed the Law of the Judicial Authority No. 1 of 2002,
Following the approval of the High Judicial Council, and
Pursuant to the powers bestowed upon the Council in Articles 41 and 80 of the Law of the Judicial Authority No. 1 of 2002,
I hereby promulgate the following:
Chapter I. Definitions
Article 1
In applying the provisions of this bylaw, the following terms and expressions shall have the meanings specified below, unless the context determines otherwise:
Law: The Law of the Judicial Authority.
Bylaw: The Bylaw of the Judicial Inspection.
Department: The Department of the Judicial Inspection.
President: The President of the High Judicial Council.
Council: The High Judicial Council.
Director of the Department: The Director of the Department of Judicial Inspection.
Appraisal of performance: The examination of the performance of a judge and all other activities which he assumes, with the intention to know his judicial and legal competence, his performance both quantitatively and qualitatively, his disciplined conduct, and his regularity at work.
Degree of competence: The final estimation of the competence of a judge resulting from the inspection of his activities and appraisal of his performance.Chapter II. The Formation of the Department of Judicial Inspection and its Powers
Chapter II. The Formation of the Department of Judicial Inspection and its Powers
Article 2
Pursuant to the provisions of the law and this bylaw, a department for the inspection of the activities of judges shall be established, attached to the High Judicial Council, and shall be subject to its management and supervision.
Article 3
Article 4
The work of the Department shall be managed by its Director, who shall distribute the responsibilities among the inspectors. The most senior inspector shall represent the Director upon his absence.
Article 5
The Department of Judicial Inspection shall be responsible for the following:
Article 6
Inspection of the activities of judges shall be conducted in the following manner:
Chapter III. The Procedures of the Commencement of the Judicial Inspection
Article 7
With the exception of the judges of the High Court, the inspection of judges shall be conducted at least once every two (2) years, provided that each inspection report is deposited at the Council no later than one (1) month from the date of its expiration. Judges must also be informed of all that is deposited in their service files or other papers.
Article 8
Each inspection shall take place at the Department or by going to the work place of the judge to be inspected.
Article 9
In the case of inspection of the activities of the judges at the Courts of Appeal, the inspector must perform the inspection in the order of seniority.
Article 10
The Director of the Department shall allot the appointments of regular inspection and notify the judge or court of the activities which are to be inspected within a sufficient period of time prior to the inspection. The Department shall have the right to carry out unannounced inspections of the courts to learn about the regular progress of work and the extent of their heed, as well as that of judges regarding the performance of their duties. The Director of the Department shall also have the right to delegate this to selected inspectors, provided that they submit an immediate report on the result.
Article 11
A judge who is subjected to inspection shall have the right to submit a memorandum on his performance and the conditions of his work over the inspection period. He shall send the memorandum to the Director of the Department through the President of the Court at which he works. The President of the Court may comment on what is stated in such memorandum.
Article 12
The Department may review all files which it deems relevant. It may also request clarifications from any judge about any file that it examines and which is related to him.
Article 13
Article 14
Article 15
An inspector shall perform the following:
Article 16
If it appears to an inspector that the complaint was filed against a judge in malevolence or with ill intention, he shall transfer the papers to the Attorney-General for judicial prosecution in the due form.
Article 17
Chapter IV. The Appraisal of Performance
Article 18
An inspector shall put forth a report of two sections. The first section thereof shall include the judicial and administrative observations which appeared to him as a result of the inspection. The second section shall include his opinion on a judge's competence and the extent of his care of work. The inspector must include in his report a statement of the observations which he comes upon about the activities performed by the judge, which are worthy of commendation in order to reach a full picture about his competence.
Article 19
The Department shall state the results of its examination in relation to fifty (50) grades in the places designated thereto in the forms attached to this bylaw, in which it shall make clear the following:
Article 20
The Department shall evaluate the personal status of a judge in relation to fifteen (15) grades to be distributed to the data required on the form designated thereto, as follows:
General appearance: Three (3) grades
The extent of adherence to the code of conduct: Five (5) grades
The extent of heed and compliance with deadlines: Five (5) grades
The capability of supervision: Two (2) grades
Article 21
The Department shall assess the results of the internal and external training courses which a judge has obtained on the form designated thereto. The results of such courses shall be estimated in relation to twenty-five (25) grades pursuant to the following:
The grade which the judge obtained: Fifteen (15) grades
The extent of his adherence to attending the training courses: Five (5) grades
Personal conduct throughout the course: Five (5) grades
Article 22
The Department shall examine the administrative contraventions of any judge from the facts of the official files. It shall record its observations on a form designated thereto. The Department shall grant the grade to which the judge is entitled in relation to ten (10) grades.
Article 23
The inspection reports shall be submitted to the Committee for the Examination of Reports, which shall consist of the Director of the Department and the two (2) most senior inspectors. Upon the absence of one of them or the presence of an impediment that obstructs him from attending, his substitute shall replace him.
Article 24
The Committee shall examine the inspection report in order to assess the degree of the competence of judges. In this regard, it shall have the right to seek clarification of what it deems necessary from the inspector or judge, to carry out the necessary procedure to complement the items of appraisal, or to follow up with the inspection again.
Article 25
The report shall be deposited in the confidential file of a judge. A confidential letter shall be served upon him within fifteen (15) days through a copy thereof, including the degree of his competence. He shall have the right of grievance within fifteen (15) days from the date on which he is served with the letter.
Chapter V. Grievances
Article 26
The grievance shall take place using a petition to be submitted to the Director of the Department, provided that the grievance is submitted to the Council within five (5) days from the date of its submission. The Council shall appoint a committee from among its members under the presidency of the President for examination of the grievance. The Council shall adjudicate the grievance after viewing the papers and hearing the statements of the grievant, and it shall issue its decision by a sufficient time prior to the conduct of the judicial motion. The concerned person shall be notified thereof by means of a letter, the receipt of which shall be registered. Such decision shall be subject to challenge before the competent judicial authority pursuant to the provisions of the law.
Article 27
If the period of grievance expires without a challenge being submitted or if the Council completed the adjudication of the grievance, the Director of the Department shall notify the Council of those judges with degrees of competence in the grade of 'Average' or 'Below Average', in order to take the necessary procedures in their regard.
Article 28
The President, the Director of the Department, and the Presidents of Courts within the areas of their jurisdiction shall have the right to forward observations on judges, whether with regard to their administrative conduct, their heed to their work, and their reputation and personal conduct, provided that such observations are sent to the Department of Inspection. A judge shall have the right to file a grievance against them within fifteen (15) days from the date on which he was notified thereof. The High Judicial Council shall adjudicate it. The observations shall be deposited in the confidential file in the event of non-grievance or upon their approval, along with his notification thereof.
Article 29
A confidential register, in which a page shall be allocated for each judge, shall be established at the Department. In each judge's page shall be recorded a summary of his status derived from all that is included in the confidential file.
Article 30
No person other than the President may view the confidential register and file, except that the Director of the Department must allow a judge based upon his request to view the parts relevant to him.
Article 31
The degree of competence of a judge shall be assessed in relation to one-hundred (100%) percent in one of the following grades:
Article 32
Those who obtain a grade of 'Average' or above shall be granted the regular increment on its due date.
Article 33
With reference to the provisions of Article 35 below, a judge shall be eligible to be nominated for promotion if he obtains a grade of 'Good' or above, unless he was convicted before the Disciplinary Council within the last two (2) years. Absent such a conviction, a judge obtaining a grade of 'Average' may be promoted if vacant positions are available.
Article 34
Article 35
Judges included under the provisions of this bylaw shall not be awarded tenure nor be promoted unless an annual assessment is submitted about them in a grade of 'Good' or above.
Chapter V. Concluding Provisions
Article 36
All officials at courts must provide the facilitations necessary for the inspectors in order to perform their functions on pain of disciplinary liability.
Article 37
This bylaw shall enter into force as of 10 May, 2006 and shall be published in the Official Gazette.
Issued in the city of Ramallah on 10 May, 2006 AD, corresponding to 12 Rabi' al Akhar 1426 AH.
Judge Isa Abu Sharar
President of the High Court
President of the High Judicial Council
الأخبار الجيدة فقط ، لن تصل أي رسائل غير مرغوب فيها إلى صندوق البريد الخاص بك!
يسرنا أن نُعلن عن إطلاق تصميمنا الجديد لقواعد بياناتنا القانونية كجزء من التزامنا بخدمة مستخدمينا الكرام. يأتي هذا التحديث بتحسينات متعددة، تتضمن واجهة سلسة وسهلة الاستخدام وتحسينات في الوظائف لجعل الوصول إلى المعلومات أمراً سهلاً.
نحن مسرورون لنقدم هذا التحسين الجديد، ونؤكد التزامنا بتقديم أفضل خدمة لكم. نعبر عن شكرنا العميق لثقتكم المستمرة بنا.